“Ik heb al 100x gesolliciteerd maar ben pas 1x uitgenodigd – ik geef het op”. Ik lees het vele malen op sociale media of krijg het bij een eerste kennismaking van werkzoekenden te horen. Veel redenen worden vervolgens aangevoerd waarom het ook echt nóóit zal gaan lukken: “het is een moeilijke arbeidsmarkt, ik heb veel concurrenten, ik ben te oud, te duur”. En dat is jammer.

Natúúrlijk is het op dit moment niet makkelijk. Ook ík als zelfstandig ondernemer heb op te boksen tegen een heel woud aan concullega loopbaanadviseurs en moet creatief zijn om voldoende opdrachten te krijgen – die komen helaas niet vanzelf door de brievenbus. Maar je kunt het niet alleen aan arbeidsmarkt, leeftijd en de concurrentie wijten. Met creativiteit, jezelf positief onder de aandacht brengen, netwerken en jezelf duidelijk positioneren kun je heel ver komen!

Ruis in de communicatie

Een vriendin van mij trommelde een tijd geleden een liedje met haar handen op de tafel: “weet je welk liedje het is, jij mag raden” riep ze vrolijk. Ik kon er geen chocola van maken. Queen? U2? Justin Bieber? Het kon van alles zijn. … Ik weet het niet, zei ik voorzichtig. Helemaal teleurgesteld keek ze me aan: “dit was toch duidelijk …, hoe kun je dat nou niet horen!?” Zelf had ze het idee dat het overduidelijk was voor een ieder die luisterde, de melodie zong namelijk de hele dag door haar hoofd. Maar de luisteraar heeft meer nodig dan dat! Onduidelijkheid, ruis in de communicatie – het leidt er allemaal toe dat we soms geen idee hebben wat de ander wil zeggen.

Wees concreet

Zo geldt dat ook voor sollicitanten: iedereen trommelt maar de luisteraar begrijpt niet goed wat ie hoort. Veel mensen die een (nieuwe) baan/functie zoeken, zijn druk met zoeken. Maar als je concreet vraagt wát ze nou precies zoeken en bij wat voor organisatie ze graag willen werken, dan komen er nog te vaak antwoorden als: ‘ik zoek gewoon een leuke baan in de communicatie’, of ‘ik wil graag een uitdagende baan waarbij ik kan organiseren…’ Zeg nou eerlijk, weet jij nu wat die persoon precies zoekt en hoe die baan er dan uitziet? Belangrijk is om zo concreet en duidelijk mogelijk te zijn in al je communicatie. Wat zoek je, waarom en wat is jouw toegevoegde waarde voor een toekomstige werkgever. Vooral dat laatste wordt vaak door een sollicitant vergeten maar het is een o zo belangrijk vraag: waarom zouden ze jou moeten aannemen?

Probeer eens bij jezelf na te gaan of wat je trommelt voor een ander begrijpelijk is? En ook hóe je trommelt! Weinigen lijken zich af te vragen of hun wijze van solliciteren nog wel past bij de huidige tijd. De meesten blijven op dezelfde manier doorgaan ondanks alle afwijzingen. Ligt het nu echt alleen aan allerlei externe factoren? Of had je bij het trommelen ook wat kunnen zingen?

Geef solliciteren tijd en aandacht

Het gaat in deze markt niet alleen om een goed CV of een sollicitatiebrief, dat zijn maar stukjes van het hele sollicitatieproces. Verdiep je ook in de andere aspecten die belangrijk zijn bij het vinden van een andere baan! Het zal je verbazen wat daar bij komt kijken. Soms vragen mensen mij om ‘een tip’. Maar er is helaas niet ‘één tip’ om even snel werk te vinden. Je zult daar echt serieus aandacht aan moeten besteden. Aandacht die de meeste mensen het solliciteren niet geven.

Waarom vindt een kandidaat van mij van 61 jaar (ja 61!) in een toch zeer moeilijk werkveld (de gezondheidszorg) op niveau 2/3 een betaalde baan. Waarom lukt het iemand van in de 50 jaar met toch vrij ernstige fysieke beperkingen om tóch een betaalde baan te vinden? Echt niet omdat het ze makkelijk wordt gemaakt.

Nee, het is voor een groot deel hun eigen verdienste. Het is hun mindset: ze staan open voor verandering, (willen) geloven in eigen kunnen, willen er alles aan doen om proactief die baan te vinden (en zijn ook bereid soms concessies te doen), willen leren hoe ze misschien anders kunnen solliciteren, nemen een loopbaanadviseur in de arm én realiseren zich dat een rechte weg naar hun doel niet bestaat en dat ze hobbels tegen zullen komen die niet altijd makkelijk zijn. Ze trommelen maar ze zingen erbij op een wijze die positief en duidelijk is.

Trommel niet alleen, maar zing er ook bij

Oftewel ga proactief op pad in plaats van te wachten op vacatures die iedereen ziet. Ga persoonlijke contacten leggen, informeer je netwerk, kom uit je comfortzone en benader ook mensen die je niet kent. En trommel duidelijker, en zing er ook bij. Maak duidelijk wat je in huis hebt!

Ik hoor graag wat je de komende tijd in je aanpak gaat veranderen!