Op mijn vorige blog die ging over het succesvol achterhalen van (onzichtbare) vacatures, kwamen verschillende positieve reacties. Dank jullie wel!

Maar er kwamen ook vragen zoals:
– Hoe leg ik contact met een werkgever?
– Met wie leg ik contact?
– Wat zeg ik dan?
– Hoe ga ik om met al mijn belemmerende overtuigingen?

Weet goed wat je wilt

Ik ga in dit blog ervan uit dat je goed weet waar jouw kwaliteiten liggen. Dat je weet wat je wilt qua functie, taken en verantwoordelijkheden. En dat je goed kunt uitleggen wat jouw toegevoegde waarde is voor die organisatie. Weet waarom je interessant kunt zijn voor dat bedrijf. Als je dat kunt benoemen, moet het redelijk makkelijk zijn om een lijstje samen te stellen van bedrijven waar je graag zou willen werken.

Bepaal het doel van het gesprek

Als je geen vacatures op de website van die bedrijven kunt vinden, is het tóch interessant contact met hen te leggen. Het doel van zo’n gesprek is verdere oriëntatie. Je gaat eigenlijk een onderzoek doen! Je wilt met je vragen de ontwikkelingen aftasten binnen die organisatie. Wat speelt er nu en in de toekomst, verwachten ze uitbreiding/ inkrimping, hebben ze wel eens de vacatures die jij zoekt, zijn die er voornamelijk parttime/ fulltime, hebben ze een jong/ oud/ gemengd team, wat doen ze met open sollicitaties, hoe kijken ze aan tegen jouw achtergrond/ ervaring enz. Doel van dit alles is dat je na al die telefoontjes meer inzichten hebt. Je weet dan beter welke organisatie je in de gaten moet houden en op een later moment wellicht nog een keer kunt bellen. En welke je kunt vergeten omdat daar de komende tijd bijvoorbeeld alleen maar mensen uit moeten.

Door alle informatie die je hebt gekregen weet je nu ook beter of het zin heeft om een open sollicitatie te sturen en wat ze daarmee doen. De brief die je gaat sturen is nu veel specifieker en persoonlijker.

Doel van het eerste contact is dus oriënterend en gaat NIET over jezelf meteen verkopen.

Met wie leg ik contact en wanneer?

Denk na over de dag en het tijdstip dat je belt. Probeer bijvoorbeeld lunchtijden te vermijden. Ik zou beginnen met te vragen naar personeelszaken/ afdeling HR. Die hebben tenslotte zicht op de aanname van personeel en ook op de uitstroom. En als die afdeling niet bestaat of anders heet, vraag je wie wel zicht heeft op ontwikkelingen binnen het personeelsbestand. Bij kleinere bedrijven kan het de eigenaar/directeur zijn of wellicht de vestigingsmanager. Verifieer voor je je hele verhaal afsteekt of je bij de juiste persoon zit en of je op dat moment gelegen belt. Niets zo vervelend als na 3 minuten horen dat je eigenlijk de verkeerde persoon te pakken hebt of dat ze op het punt staan een vergadering in te gaan.

Wat zeg ik dan?

Allereerst wil de andere kant weten wie ze aan de lijn hebben en waarom je belt.
Je hebt op dit moment een baan maar je bent je aan het oriënteren op andere mogelijkheden in de arbeidsmarkt. Dát is de reden dat je belt, toch? Maar dan willen ze ook weten wie ze aan de lijn hebben. Zorg voor een korte, pakkende, duidelijke introductie waarin je zegt wie je bent, wat je doet, en heel kort je achtergrond toelicht zodat ze kunnen plaatsen wie ze aan de lijn hebben. Dat moet echt binnen de minuut, anders is de andere kant al afgehaakt, is de concentratie weg. Dus denk goed na over wát je wilt zeggen en wat wel/niet belangrijk is om te vermelden. En uiteraard zeg je dat je graag een paar vragen wilt stellen! Of je dat nou aan het eind zegt of in het begin, daar zal je zelf een mooi kort verhaal van moeten maken.

En stel dat de andere kant het allemaal niet begrijpt waarom je belt, dan leg je het gewoon nog een keer uit. Laat je niet uit het veld slaan. Ook niet als ze zeggen ‘oh, u zoekt een andere baan? Kijkt u maar op de website! Nee, dan leg je uit dat je dat begrijpt en dat dat niet de reden is waarom je belt en dat je toch graag nog een paar vragen stelt. Volhouden. Je moet ook zélf goed begrijpen waarom je belt! Pas als ook de persoon die je belt het doel van je telefonisch contact begrijpt, dán pas komt het gesprek op gang en kun je vragen stellen (die je uiteraard eerst gedegen hebt voorbereid en opgeschreven voordat je belt).

Hoe ga ik om met al mijn belemmerende overtuigingen?

We leven allemaal met onze eigen belemmerende overtuigingen: ‘dat kan ik niet, ze willen me niet, ik ben te oud, ik heb teveel concurrenten’ enz. De vraag is alleen: is het je conclusie en aanname vóóraf of kun je gegrond en met 100% zekerheid zeggen dat het waar is? Het merendeel van de mensen die ik bovenstaand aanraad, begint er niet eens aan en blijft continu op dezelfde (eigen) wijze solliciteren. Ook al is mijn advies iets dat je nog nooit hebt gedaan, kom uit je comfortzone. Je oude aanpak heeft je nog niet gebracht waar je wilde zijn toch? Dus waarom daar dan volhardend in doorgaan? Probeer mijn advies eens uit, geef niet op na 1x bellen en ga eens ervaren of het nou echt zo vreselijk is of dat de andere kant tegen je verwachting in open staat om antwoord te geven? Mijn ervaring is dat hoe relaxter je er zelf in staat en je comfortabel voelt met de redenen waarom je belt, de ander dat ook zal zijn. En in veel gevallen bereid zal zijn antwoord te geven op al je vragen!

Tja een blog is helaas te kort om overal uitgebreid op in te gaan. Toch hoop ik dat ik je heb weten te overtuigen kleine stappen in je aanpak te gaan veranderen.

Ik hoor uiteraard graag wat je bevindingen zijn! Het zou leuk zijn als je die met mij en alle anderen wilt delen in onderstaand reactieveld.

En mocht je nog mensen weten die je blij kunt maken met mijn gratis e-book, wijs ze op mijn website en deel via één van onderstaande social media knoppen!