Communiceren is best lastig. Komt dat wat we zeggen over bij de ander zoals we bedoeld hebben? Of is er ruis ontstaan? Hoe ontvangen en interpreteren we een boodschap? Geven we aan de boodschap een bepaalde (misschien negatieve) kleur die de ander helemaal niet heeft bedoeld? Zijn we vooral aan het zenden of is er sprake van contact en verbinding?

Veel cliënten die ik ondersteun in het vinden van ander werk ervaren op één of andere manier frustratie. Niet alleen in hun zoektocht naar ander werk maar ook omdat ze zich niet of onvoldoende gehoord en gezien voelen door bijvoorbeeld hun werkgever/ manager.

Wat gebeurt er als je je niet gehoord noch gezien voelt? Je gaat dingen invullen, je gaat zaken verkeerd interpreteren met uiteindelijk totale onbegrip naar elkaar en frustratie tot gevolg. Soms leidt die frustratie tot het zoeken naar werk elders terwijl dat achteraf helemaal niet had gehoeven.

Elke dag ervaar ik in meer of mindere mate hoe moeilijk communiceren is. Ik zie hoe mijn cliënten onder ontstane situaties leiden maar uiteraard ervaar ik zelf ook hoe moeilijk communiceren is. Ook ík kijk met MIJN bril naar de wereld. Heb ik veel vertrouwen in mijzelf en de ander dan zal ik rustiger en positiever communiceren (of zaken interpreteren) dan als ik minder goed in mijn vel zit.

Tips voor een betere communicatie

Niets is zo moeilijk als goed met elkaar communiceren zonder dat er misverstanden ontstaan. De manier waarop je luistert en handelt heeft meer invloed dan je denkt. Hieronder enkele welbekende maar nog steeds actuele tips die kunnen helpen bij een betere communicatie:

Neem ANNA mee: Altijd Navragen, Nooit Aannemen.
Vraag altijd na of je goed begrepen hebt wat de ander bedoelt. Zo krijg je verdere toelichting en ga je niet zelf invullen. Door na te vragen kun je misverstanden voorkomen.

Laat OMA thuis: probeer je Oordelen, Meningen en Adviezen thuis te laten.
Soms bereik je met Oma’s wijsheden meer: luisteren en iemands verhaal aanhoren is vaak belangrijker dan het geven van tips en adviezen.

Wees een OEN: wees Open Eerlijk en Nieuwsgierig.
Sta open voor de ander, hoor het verhaal van de ander zonder zelf meteen je eigen verhaal te doen. Wees eerlijk en stel oprecht belang in de ander.

Gebruik LSD: Luisteren, Samenvatten en Doorvragen.
Met het samenvatten en doorvragen check je of je alles goed hebt begrepen en of het verhaal duidelijk is. Het helpt je om beter tot de kern van het verhaal van de ander te komen.

Smeer NIVEA: Niet Invullen Voor Een Ander.
We zijn vaak geneigd om dat wat iemand wil zeggen of duidelijk wil maken al voor die ander in te vullen. Vraag altijd na wat er bedoeld wordt (zie ook ANNA!) in plaats van te denken dat je het al weet.

Maak je niet DIK: Denk In Kwaliteiten.
Focus op wat goed gaat en probeer ‘om te denken’ in plaats van de nadruk op het negatieve te leggen.

Doe als een KOE: Houd je Kaken Op Elkaar.
Praten, dat is iets wat we graag doen. Liefst voor ons beurt. Maar hoe fijn is het als we ook gewoon eens de kaken op elkaar houden. Luister naar wat de ander te zeggen heeft.

Wees een HELD: Herkennen, Erkennen, Loslaten, Doorgaan.
Soms wil je een gesprek tot in den treuren analyseren of wil je meehelpen om een probleem op te lossen. Herken en erken wat er nu precies verteld wordt en neem de gesprekken niet mee naar huis. Kijk wat er echt aan de hand is, laat het dan los en ga door.

Met oefenen kom je verder

Bovenstaande tips of ezelsbruggetjes zijn handig maar wat kun je er nu mee? Alleen met oefening en het daadwerkelijk toepassen van bovenstaand komen we verder.

Focus je een week lang op één of maximaal twee tips en wees je bewust van je gedrag. Wat merk je, hoe doe je, hoe communiceer je, wat zou je anders willen en kunnen doen…

Mijn focus deze week: ik doe als een KOE 🙂

Heb je nog meer tips of ezelsbruggetjes? Ik hoor het graag!