Enkele jaren geleden stond ik op een punt in mijn leven dat ik graag een carrière switch wilde maken. Ik merkte dat wat ikzelf en mijn toenmalige werkgever belangrijk vonden, uit elkaar gingen lopen. Ik wist op dat moment nog niet goed wat voor baan ik dan wél wilde maar om familie en vrienden vast voor te bereiden, zei ik dat ik een ‘leuke uitdagende’ baan zocht. Dan konden ze tenminste hun oren en ogen voor mij open houden, mocht er iets voorbij komen!

Af en toe solliciteerde ik en keek vanuit een ooghoek naar andere banen. Ik solliciteerde wel, maar zonder echte focus. Daarnaast klonk mijn frustratie over de huidige situatie door in mijn houding en presentatie. Wat weer zijn weerslag had op mijn omgeving en op de sollicitaties die ik deed. Logischerwijs vond ik geen nieuwe passende baan. Ik wist niet eens zelf wat ik zocht, hoe kon ik anderen dan overtuigen?

Van vrienden en familie kreeg ik intussen allerlei goedbedoelde tips maar eigenlijk zat er nooit iets tussen waar ik echt wat aan had. Waarom begrepen ze niet wat ik zocht?

Concreet zijn in je zoekvraag

Totdat ik zélf ineens te maken kreeg met een ogenschijnlijk simpele zoekvraag. Ik kreeg een uitnodiging voor een verjaardag en de jarige had als wens opgegeven dat ze graag ‘een goed boek’ wilde. Nou, dat moet wel lukken dacht ik. Maar eenmaal in de boekwinkel stonden er overal ‘goede boeken’. Kasten vol boeken over geschiedenis, kunst en cultuur, misdaadromans en autobiografieën, tot reisboeken en korte verhalen. Welk boek zou ze nou graag willen hebben? Wat zou haar aanspreken? Wat past bij haar? Ik begon me langzaam te realiseren dat als een zoekvraag ‘vaag’ is, het ook voor de luisteraar niet makkelijk is om daarop in te spelen. Uiteindelijk kocht ik een cadeaubon zodat ze zelf het juiste boek kon kopen. Een beetje ongezellig, maar in ieder geval wist ik zeker dat de uiteindelijke keuze bij haar zou passen.

Werk vinden lukt niet via een cadeaubon

Het zou mooi zijn als we via bovenstaande weg ook een nieuwe baan zouden kunnen vinden. Dat anderen je een cadeaubon zouden kunnen geven die je kunt ruilen voor ‘een leuke uitdagende’ baan! Maar helaas werkt dat niet zo. Soms weet je goed welke kant je op wilt en kun je een functie goed omschrijven. Maar soms lukt dat minder goed.

Realiseer je dat het volgende belangrijk is om aan anderen duidelijk te maken:
– waar liggen jouw talenten en wensen
– welke taken en verantwoordelijkheden maken je blij
– wat voor soort organisatie en omgeving passen het beste bij je en waarom
– welke rol wil je het liefste vervullen
– wat is jouw toegevoegde waarde voor een nieuwe werkgever
– aan wat voor soort functies denk je
Enzovoorts. Hoe concreter hoe beter.

Hoe zit dat bij jou? Begrijpt je omgeving goed wat voor baan je zoekt?

Deel je reactie in onderstaand veld.