Ben je op zoek naar een nieuwe baan? Maar merk je dat je het liefst met een grote boog om de dingen heen loopt die je eigenlijk daarvoor zou moeten ondernemen?

Iedereen heeft zo zijn eigen ‘to do lijstje’ van zaken waarvan we weten dat het belangrijk en essentieel is om NU op te pakken. Zaken die ons helpen te bereiken wat we uiteindelijk het liefste willen – ook als dat het vinden van een nieuwe baan betreft! Maar het zijn ook zaken die we graag uitstellen. Omdat we niet goed weten waar te beginnen. Omdat we bang zijn voor het onbekende. Of wat het wellicht van ons zal vragen. Of dat we bang zijn afgewezen te worden of kritiek te krijgen…

Ach, ik heb zo vaak zaken uitgesteld en doe het nog steeds. Met name de angst het niet goed te doen of afgewezen te worden, maakt dat ik uitstelgedrag ga vertonen. Ook ik heb soms tijden dat ik mijn tijd vul met niet zo nuttige zaken 🙂 . Ik ga Facebookberichten checken, LinkedIn updates bekijken, om het half uur mails lezen, dom voor de TV hangen, Whatsappen. Allemaal, achteraf bekeken, nutteloos ingevulde tijd om maar niet met de acties bezig te zijn die ik eigenlijk had moeten doen.

Het gekke is, dat uitstelgedrag je dubbel confronteert omdat je best wéét dat je aan het uitstellen bent en je je daarna daarover nóg ongemakkelijker voelt en je jezelf daarvoor het liefste wederom afwijst.

Hieronder enkele simpele tips die mij helpen toch actie te blijven nemen

1. Deel je einddoel op in kleinere taken

Deel je einddoel op in kleinere stappen zodat het overzichtelijk en behapbaar blijft. Wat is de eerste kleine stap waar je aan kunt beginnen? En pas als die genomen is en afgerond kun je nadenken over de volgende stap.

2. Stop met denken maar ga gewoon doen

Meestal gaat het in onze bovenkamer enorm te keer. Onze gedachtes en mogelijke uitkomsten maken dat die eerste stap vaak torenhoog lijkt. Toch is mijn ervaring dat als ik ‘gewoon’ begin bij het begin met die eerste kleine stap, het veel makkelijker wordt om een volgende stap te zetten en een volgende! Zonder dat je het weet zit je toch ineens op die rijdende trein en valt het achteraf reuze mee.

3. Stop met zinloze afleidingen

Veel mensen die ik begeleid in het vinden van ander werk roepen ‘ik heb totaal geen tijd, de week is voorbij voor ik er erg in heb’. Als je stopt met alle zinloze afleidingen blijkt ineens dat je best wat tijd hebt per dag die je op een andere manier kunt invullen. Al is het maar één of twee uur per dag waarin je júist die kleine stappen kunt gaan zetten in de goede richting.

4. Beloon jezelf voor de behaalde doelen

In plaats van te kijken naar het grote einddoel kun je ook tevreden zijn over de stappen die je op weg daarnaar toe aan het zetten bent. Stel jezelf een doel voor de dag of week en beloon jezelf voor het behalen ervan. Eet een lekkere taart, ga naar de film, ga naar het strand. Doe iets wat jou blij maakt. Dan wordt de in eerste instantie ‘nutteloze’ tijd ineens nuttig!

5. Vertel anderen over je gewenste doel(en)

Als je familie of vrienden vertelt over je uiteindelijke wensen, zullen ze zeker in de toekomst vragen hoe het ermee staat. Het herinnert jou aan je voorgenomen plannen en verantwoordelijkheden. Hoe meer mensen ervan af weten, hoe groter de kans dat je het gaat doen.
Zo heb ik een aantal jaren geleden meegedaan aan de City Pier City loop in Den Haag (10 km) waarbij ik gesponsord werd door vrienden om geld op te halen voor het goede doel. Als ik de loop binnen een uur zou lopen zou ik door sommigen dubbel gesponsord worden. Geloof me, het maakte het vooraf trainen en lopen op die dag zóveel leuker omdat ik extra gemotiveerd was het doel te behalen.

Helpt dit? Ik ben vast nog andere praktische tips vergeten?

Welke tip werkt voor jou het beste om af te rekenen met uitstelgedrag?